امروزه بازیهای آنلاین بخشِ مهم و جدائیناپذیر از صنعت سرگرمیهای الکترونیک در دنیا هستند که با پیشرفت و نفوذِ روز افزونِ اینترنت در کشورهای مختلف به یک اپیدمی تبدیل شدهاند. بدیهی است که ارتباطِ اینترنتیِ مناسب از ملزومات اِصلی این بازیها است و رواجِ بازیهای آنلاین هم بدونِ توسعه و پیشرفتِ کمی و کیفی زیرساختهای اینترنتی میسر نمیشد. هر چند که برخی کشورها (از جمله کشورهای شرق و جنوبِ شرقیِ آسیا) در این زمینه پیشتاز بودند و زودتر از سایر زیرساختهای اینترنتیِ خود را با تجهیزاتِ پیشرفته ارتقا دادند و توانستند سرعتِ متوسط دسترسی به اینترنت را در کشورهای خود به سرعت بالا ببرند و زمینهی فراگیر شدنِ بازیهای آنلاین را زودتر از کشورهای دیگر در میانِ کاربرانِ خود فراهم کنند.
تأخیر
وقتی صحبت از سرعتِ اینترنت و بازیِ آنلاین میشود، "تأخیر" یا Latency اصطلاحی است که به دفعات پیرامونِ آن استفاده میشود. اما تأخیر در بازیهای ویدیوییِ آنلاین به چه معنی است؟ تأخیر که بر حسبِ Ping اندازه گیری میشود، به میانگینِ مجموعِ زمانی اطلاق میشود که طول میکشد تا دستگاهِ بازیِ شما داده را به سرورِ بازی ارسال کرده و از آن دریافت کند. تأخیر بر حسبِ پینگ با واحدِ میلی ثانیه سنجیده میشود، بنابراین مثلا اگر زمانِ پینگِ شما ۱۰۰ میلی ثانیه باشد، زمانِ ۱۰۰ میلی ثانیه یا یک دهمِ ثانیه طول میکشد تا رایانه یا کنسولِ شما به یک درخواستِ سرورِ بازی پاسخ دهد.
ارتباطِ تأخیر و گیمپلی
تأخیر یا پینگِ پایین برای گیمپلیِ روانتر و تجربهی کاربریِ بدونِ لگ یک نیازِ ضروری است. اگر پینگ تایمِ بالایی داشته باشید، نتیجه این میشود که شما یا بازیکنانِ دیگر به یکباره در بازی ظاهر شده یا محو میشوند (اصطلاحا تِلِه پورت میشوند) یا حرکاتشان در بازی منقطع و غیرِ عادی به نظر خواهد رسید. بهعلاوه، در بازیهایی مانندِ بازیهای شوترِ اول شخص یا مسابقهای که زمانبندی امری حیاتی است، تجربهی ضعیفی را با تأخیرِ بالا به نمایش خواهند گذاشت که اصلِ برابریِ شرایطِ رقابتِ منصفانه در بازی را نقض کرده و به ضررِ شما تمام خواهد کرد و احتمالِ برتریِ شما را بهشدت به چالش خواهد کشید. به عبارتِ ساده، لگهای زمانیِ ناشی از تأخیرِ بالا لذتِ بازی کردن را از شما خواهند گرفت